Thursday, March 26, 2009

Sambungan Tentang Solat

Ada yang bertanya… mengapa dosa meninggalkan solat itu sangat besar di sisi Allah SWT?
Kisahnya begini…


“…Memang sejak mula, Allah hendak menciptakan khalifahNya (pemimpin) dari jenis manusia, yang akan memakmurkan planet bumi ini. Tetapi ada di kalangan malaikat yang membantahnya (rujuk terjemahan Surah Al-Baqarah, ayat 30). Ini kerana malaikat beranggapan bahawa jenis manusia yang akan diciptakan itu akan membuat kerosakan di muka bumi dan menumpahkan darah sesama mereka, berperang memusnahkan harta benda dan jiwa. Sedangkan para malaikat sentiasa bertasbih mensucikan Allah SWT.

Tetapi apabila manusia yang dipertikaikan oleh malaikat itu melakukan solat dengan bersungguh hati dan khusyuk, maka Allah SWT merasa megah dan membuktikan kepada malaikat bahawa bantahan malaikat dulu itu tidak benar.

Sebab itulah orang yang tidak mengerjakan solat, disifatkan sebagai cuba hendak memalukan Allah SWT di depan para malaikat kerana malaikat pernah memprotes dengan menjelaskan ciri-ciri manusia yang tidak patuh. Sedangkan memalukan ibu bapa pun sudah dikira sesuatu perbuatan yang berat, betapa pula jika hendak memalukan Allah SWT?

Oleh kerana orang yang enggan mendirikan solat itu disifatkan sebagai memalukan Allah SWT, maka sebab itulah di akhirat kelak Allah SWT akan mengazabnya serta menyiksa orang itu dengan api neraka yang maha dahsyat itu.”


Begitulah kisahnya bagi orang yang tidak solat. Moga kita terhindar dari dibakar kelak.

Bagaimana pula kisahnya orang yang solat, tapi tidak khusyuk semasa solat? Selamatkah mereka daripada azab Allah SWT? Bersambung pada episod akan datang, insya Allah.

(Dipetik dati buku “Khusyuk Dalam Solat”)

No comments: